نسخه چاپي
 

بهينه سازي ارتباطات اينترنتي، سايتها، وبلاگهاي سازماني و روابط عمومي با بکارگيري و بررسي روانشناسي نت

عليرضا اسکانيان

شرکت گاز استان مرکزي


Escanian.a@gmail.com


صفدر رجبي


شرکت گاز استان مرکزي


Rajabi@nigc-mpgc.ir


چکيده


يکي از بخشهاي مهم که امروزه توسط اکثر سازمانها و واحدهاي روابط عمومي مورد استفاده قرار مي گيرد و رل مهمي در ايفاي نقش روباط عموميها دارد سايتها ، وبلاگها و ارتباطات اينترنتي سازمان مي باشد . همانگونه مشاهده مي شود يکي از اولين منظرهاي سازمان وب سايت يا وبلاگهاي آن مي باشد که در خيلي از موارد اوّلين ، ساده ترين و کارآترين نقطهُ ارتباطات فراسازماني مي باشد ، که اين امر لزوم بررسي سايتها و ارتباطات فرا سازماني را مشخص مي کند. بکارگيري روانشناسي نت از موارد قابل توجهي مي باشد که مي تواند علاوه بر جلب مخاطبان، پاسخگوئي مناسب و ارتباط اثر گذار دو سويه با روشهاي متعدد و مختلفي بهره وري سازمان را افزايش داده و تعامل مناسبي با مخاطبان ايجاد کند که تاکنون اين امر در کشور ناشناخته بوده و مورد بررسي قرار نگرفته و سازمانهاي مختلف مي توانند جهت افزايش بهره وري سازماني و ارتباطي آن را بکار گرفته و بهره برداري  مناسب از آن به عمل آورند و در جلب افکار مخاطبين تلاش نمايند  در اينجا بخشهاي مختلف ارتباطات اينترنتي و سايتهاي سازمانها از منظر روانشناسي نت و ارتباطي مورد بررسي قرار مي گيرند و بکارگيري آن شرح داده مي شود .


کلمات کليدي : بهينه سازي - ارتباطات - اينترنت – سايت – وبلاگ – سازمان – روابط عمومي  - روانشناسي نت


مقدمه


توسعه فناوري اطلاعات و دنياي وب عرصه هاي جديدي را براي رقابت بين سازمانها و زمينه هاي اطلاع رساني توان خدماتي موسسات و يا محصولات توليدي  کارخانه ، شرکت يا ارگان گشوده است و  يکي از عالي ترين زمينه هاي اطلاع رساني و ارتباطي بين سازمانها ، شرکتها ، موسسات و مخاطبان آنها استفاده از تارنماهاي اينترنتي است . وب‌سايت ها به دليل ارزش اطلاع رساني فوق العاده اي که در سرزمين ديجيتالي ايترنت با يک ميليارد کاربر دارند ، فرصت خوبي  براي معرفي چند زبانه و چند رسانه اي قابليت هاي تبليغاتي يک موسسه در وب است . در بين سايت هاي اطلاع رساني مربوط به تبليغات يک موسسه در وب ، سايت هاي رسمي  يک موسسه ، از اهميت خاصي برخوردار است . سايت هاي رسمي ، سخن گو هاي ديجيتالي يک موسسه در اينترنت هستند و هر چقدر اين پايگاه ها قوي تر و ، با به روز رساني گسترده و چند زبانه همراه باشند ، مخاطب پذيري ان ها افزايش مي يابد.  بر همين اساس جامعه مخاطبان 1 ميليارد نفري رسانه اينترنت بيش از هر زمان ديگر از سايت هاي رسمي براي دريافت اطلاعات فعاليتي موسسات استفاده مي کنند که اين امر به دليل سهولت و سادگي کسب ديتاي دقيق و رسمي از موسسات مختلف دنيا مي‌باشد.اکنون بسياري از کشورهاي غربي با استفاده از سايت هاي رسمي خود در جهت تبليغات الکترونيکي رفتارهاي فرهنگي و سياسي عرصه هاي داخلي و بين المللي خود بهره مي گيرند و. به نوعي از طريق وب سايت يک جنگ تبليغاتي مبتني بر وب را رهبري مي‌کنند که اين امر به خوبي از روي ادبيات نوشتاري – فرمت طراحي سايت و به روز رساني ان قابل مشاهده است .بنابراين با چنين ظرفيت هايي که در اينترنت سراغ داريم مي‌توانيم به خوبي از اين بتانسيل استفاده کرده و وجهه مناسب و بدون سانسوري از موسسه خود در دنياي وب ارائه کنيم. امروزه  از واجبات سازمان ها، کارخانجات و موسسات خصوصي ، حد اقل داشتن يک پايگاه انترنتي مي باشد و همانگونه که ديده مي شود هر سازماني حداقل داراي يک پايگاه اينترنتي مي باشد . بر همين اساس و به جهت ايجاد بستري اکتيو و هدفمند جهت اطلاع رساني به موقع و ارائه فرمت هاي الکترونيکي اطلاعات قابل انتشار موسسات خصوصي و دولتي به مخاطبان وب ، مناسب است که به دنبال راهکارهاي مناسب جهت ايجاد اين اصل مهم در دنياي الکترونيکي باشيم و با توجه به اينکه سازمانها در حال پي بردن به ارزش ارتباطات اينترنتي و استفاده از آن بوده لازم است که جهت بهره گيري مناسب طراحي بهينه اي انجام شود که ارتباط دوسويه مناسبي با مخاطبين برقرار شود . که اين امر با استفاده از اصول و تکنيکهاي مختلفي انجام مي شود که با بکارگيري آنها روابط عموميها مي توانند کارآيي خودر را بهبود و توسعه داده و ارتباط خود ، وب سايتها ، وبلاگها و ديگر ارتباطات وابسته را بهينه سازي نمايند که بدون بکارگيري آن شاهد نقص و اشکال در اين امر مي‌باشيم و علاوه بر اتلاف منابع و زمان نمي توان چهره شاخصي از سازمان نمايان ساخت . يکي از اصول مهمي که در اين مورد بسيار موثر مي باشد و نقش بارزي در اين کارآيي دارد بکارگيري روانشناسي اينترنت مي باشد  .


 
اهميت استفاده از روانشناسي اينترنت


شايد هيچ اختراعي و آفرينش ديگري هم‌چون اينترنت، پرشتاب، از همان آغاز زاده شدن، چنين دگرگوني سترگي را پديد نياورده باشد. فراگيري جهاني اين ابررسانه در دهه ي ???? صورت گرفت. اکنون به ياري کامپيوترهاي کيفي قابل حمل و تلفن هاي همراه ماهواره اي از بلنداي کوه هاي هيماليا و معابد تبت تا دل جنگل هاي آمازون، از کناره هاي نيل و اهرام ثلاثه تا ديوار چين و از معابد اينکاها تا پرسپوليس و پاسارگاد، اينترنت سايه و سيطره ي خود را گسترده است. بايد پذيرفت که هر آفرينشي که با توده‌ي جمعيت عمومي آدميان وابسته و همبسته باشد، اثرات روان‌شناختي و جامعه‌شناختي گوناگوني اعمال مي‌کند. اين نکته‌ي انکارناپذير، در مورد رسانه‌هاي گروهي، صدچندان است. راديو و تلويزيون و حتي مطبوعات، در همه جوامع حتي دموکراتيک (مردم سالار)ترين آن‌ها ـ بسته و ايدئولوژيک است و گفتماني يک سويه و اقتدار مآبانه را با مخاطبان مي‌گشايد. اما اينترنت حيطه‌هاي نويني پديد آورده است که بر پايه مرزهاي جغرافيايي بنيان گذارده نشده‌اند و بدين‌سان اجتماعاتي از دلبستگي‌ها و خواسته‌ها آفريده مي‌شود که چارچوب‌هاي مرسوم را پشت‌سر مي‌گذارد. اينترنت هم‌اکنون پس ازمطبوعات و راديو و تلويزيون جايگاه هفتم را در رده‌بندي عوامل دگرگوني فرهنگي و رواني – اجتماعي داراست. با اين حال اينترنت، تعطيل‌بردار و پايان‌ناپذير نيست و هر کشور و جامعه‌اي هم که به چنين گمان باطلي بينديشد، شکاف و جدايي ديجيتالي خويش را با کشورهاي توسعه يافته، گسترده‌تر و ژرف‌تر مي‌نمايد. چنانچه در انگلستان بيش از پنچاه درصد خانه‌ها به اينترنت پيوسته‌اند و در بنگلادش حدود يک دهم درصد. شمار کاربران اينترنت در جهان، ??? ميليون نفر و در ايران، حدود دو ميليون نفر است. گفته شده که در ? سال آينده، شمار کاربران اينترنت در ايران، دست کم ده برابر مي‌شود و در آغاز سال ????، به رقمي بيش ازپانزده ميليون نفر‌رسيد. امروزه صدها ميليون نفر از طريق موتورهاي جستجو براي يافتن خدمات، محصولات و اطلاعات مورد نياز خود استفاده مي کنند واکثر مردم سعي مي كنند ديگر براي پيدا كردن اطلاعات در در مورد شركتها و يا سازمان هاي مختلف از كتابهاي راهنماي شهري و يا اطلاعات تلفن 118 استفاده نكنند و براي دسترسي به اين اطلاعان از اينترنت استفاده کنند بنابراين به جرات مي توان گفت که سريعترين و بهترين راه معرفي فعاليتها، محصولات و شرکتها، سايت وب است. در واقع وب نقش کاتالوگي اينترنتي را براي شما بازي مي کند. با داشتن يک سايت وب ميتوان کليه اطلاعات مربوط به يک سازمان، مانند بيوگرافي، حوزه فعاليت، و محصولات را در قالب يک کاتالوگ جامع ايجاد کرد، با اين تفاوت که بر خلاف کاتالوگ هاي عادي نيازي به چاپ و توزيع اين کاتالوگ نخواهد بود و به سهولت و در کمترين زمان براي کليه افرادي که به اينترنت متصل هستند، قابل دسترس خواهد بود. در ضمن افراد با ديدن سايت وب و در صورت نياز براي دريافت اطلاعات بيشتر مي توانند از طريق اينترنت و با ارسال نامه با سازمان ارتباط برقرار کنند.  با اين وجود شرکتهاي نسبتا کمي توانسته اند از اينترنت به شکل موفقيت آميز بهره برداري کرده و در جهت مقاصد تبليغ خود به کار گيرند، جذابيت اينترنت در وهله اول به دليل آن است که از طريق آن به شکل مستقيم و يک به يک ميتوان به تک تک مصرف کنندگان ارتباط برقرار کرد. درجهان امروز و تجارت نوين، وب سايت نقش بسيار مهمي در موفقيت شما دارد. در عصر اطلاعات مخاطبين و رقيبان شما فقط يک کليک با شما فاصله دارند. هم اکنون در دنيا صدها ميليون نفر از اينترنت استفاده مي نمايند. زمينه فعاليت شما هر چه مي خواهد باشد، مسلما شما نمي توانيد به سادگي از اين جمعيت صرفه نظر کنيد.سوالي که در اين رابطه پيش مي آيد اين است كه جايگاه وب سايت در يك سازمان دولتي و يا غير دولتي چيست؟ قرار است وب سايت چه نقشي بازي كند؟ تب تند داشتن وب سايت مثل خيلي چيزهاي ديگر در جامعه ما بالا گرفت و هركس براي سازمان خود وب سايتي ثبت كرد و…اما حالا چه با اين همه طرح و هزينه و سرمايه گذاري آيا وب سايتهاي سازمان هاي ما كارايي لازم را دارند آيا وب سايت ها توانسته اند سازمان هاي ما را به صورت مناسبي نمايان ساخته و و کارکرد آنرا بهبود دهند ؟آيا تاثيري در اقتصاد سازمان داشته اند؟ اين سوالات و بيشمار سوالات ديگر وقتي در ذهن خطور مي کند كه براي به دست آوردن نشاني پستي فلان سازمان، يا شماره تماس فلان شركت مجبور مي شويم تمام وب سايت را زير رو كنم و بعد از پيدا كردن و تماس تازه متوجه مي شدم يا شماره اشتباه است يا شركت از آن نشاني نقل مكان كرده است. وب سايتي كه مي تواند آينه تمام نماي پويايي سازمان باشد بدون مديريت و بازنگري رها مي شود و اطلاعات غلط در اختيار بازديدكننده ها مي گذارد چه بسا كه از ميان 1000 بازديدكننده يكي بتواند زمينه قراردادي بسيار سود اور را فراهم كند. در مورد پست الكترونيك هم كه ديگر حرفي براي گفتن نيست چرا كه تنها به عاملي براي افزايش پرستيژ افراد در هنگام ارائه كارت ويزيت تبديل شده و بس چراكه هيچگاه نمي توان صد در صد اميدوار به دريافت پاسخ ايميل خود بود . با توجه به بررسي هاي و تحقيقاتي كه تا كنون انجام شده  بايد گفت تنها بخشي كه مي توند وب سايت سازمان را پويايي ببخشد روابط عمومي آن سازمان است واين ميسر نيست مگر با داشتن يك تيم قوي در روابط عمومي و سازماني فعال و پويا.با توجه به اين موضوع سعي مي كنم از اين پس پيرامون اين قضيه بيشتر بحث شود و راهكارها و تكنيك هاي مديريت وب سايت سازمان را در قالب مديريت روابط عمومي مورد بررسي و ارزيابي قرار دهيم .همانگونه که گفته شد يکي از تکنيکها و اصول بهينه سازي ارتباطات اينترنتي ، سايتها ، وبلاگهاي سازماني و روابط عمومي بکارگيري و بررسي روانشناسي نت مي باشد که با استفاده از آن مي توان سايتها يي اثر گذار و مناسب طراحي نمود و ارتباطاتي که وابسته به  سايتها ، وبلاگها و ديگر کانالهاي مرتبط را بهينه نمود که از اين گونه ارتباطات مي توان به سيستمهاي گفتگوي آنلاين و آفلاين ، پادکستها ، فيدها و فيدرها ، سيستمهاي مکالمه وسيستمهاي گوياي داراي کانال اينترنتي ، راديوهاي اينترنتي و ديگر سيستمها اشاره کرد که هر يک داراي عملکردي متفاوت با يکديگر ولي مشترک در استفاده از کانالهاي اينترنتي مي باشند. تا به اندازه اي روانشناسي مهم است که اجازه ميدهد کاربر به سادگي تمام به شما اعتماد کند و به هر چيزي که شما درون سايت قرار داده ايد علاقه نشان دهد .


 
روانشناسي اينترنت



روانشناسي فضاي مجازي يا روانشناسي اينترنت شاخه اي از روانشناسي است كه در دهه هاي اخير به تبع رشد تكنولوژي و پيدايش ارتباطات آنلاين و دنياي مجازي شكل گرفته است. از آنجا كه بنا به تعريف؛ روانشناسي علم مطالعه رفتار انسان ميباشد، تمام فعاليتها و رفتارهاي او چه در فضاي سنتي و چه در فضاي اينترنتي موضوع مورد مطالعه اين علم محسوب ميشود. روانشناسي نيز مانند ساير علوم هم متأثر از فناوري اطلاعات بوده و هم بر آن تأثير گذار است. چندان اغراق آميز نخواهد بود اگر بگوييم كه دنياي پيش روي ما-عصر اطلاعات و دنياي مجازي- انقلاب جديدي در پيشرفتهاي عظيم بشر است كه تمام علوم حاضر را تحت الشعاع خود قرار داده است و روانشناسي هم از اين قاعده مسثتني نمي باشد. اين جهش بزرگ علمي و فناوري بقدري در حياط رواني انسانها تأثير گذاشته كه ميتوان گفت انسانهايي با جنس و انديشه ديگر ساخته است. لذا براي ارتباط با اين انسانها بايد به زبان آنها تكلم كرد، مثل آنها انديشيد، احساسي از جنس احساس آنها داشت و بطور خلاصه در فضاي آنها زيست. در دنيايي كه از آن حرف مي زنيم، تنوع و نوع مشكلات، ويژگيهاي شخصيتي، خلق، ظرفيتها و توانمنديها، بيماريهاي رواني-اجتماعي، و حتي درمان آنها با دنياي سنتي ديروزي متفاوت است. بنابراين مفاهيم روانشناسي كلاسيك نمي تواند در مطالعه علمي رفتار انسان تربيت شده در دنياي مجازي كارساز باشد. پس اين نياز احساس ميشود كه مفاهيم روانشناسي متناسب با نيازهاي روز اصلاح و از نو تعريف گردد. از سوي ديگر روانشناسي بخاطر گستردگي و تنوع حوزه هايش ميتواند در حل بسياري از مشكلات اساسي عصر اطلاعات ياريگر جوامع انساني باشد. درمان اختلالات رواني، حل مسائل تربيتي و آموزشي، تعريف نقش افراد، بررسي تحول شخصيت، حل تعارضات بين فردي و شبكه اي، كمك به شادكامي و ارتقاء سلامت رواني افراد، مديريت شكل گيري هويت، مرتبط ساختن زندگي آنلاين و آفلاين، كمك به اجتناب از واقع گريزي، افزايش روابط عاطفي بين افراد و ايجاد از شبكه هاي حمايتي روانشناختي، تحكيم نظام خانواده، سازگاري با موقعيتهاي زندگي در عصر جديد(زندگي شبكه اي)، افزايش مهارتهاي بين فردي و مقابله اي ، كاهش ميزان آسيب پذيري روانشناختي افراد ، افزايش کارآيي سايتها ، بالا بردن مقبوليت ارتباطات شبکه اي ، ايجارد ارتباط موثر دو سويه ، جمع آوري اطلاعات مورد نياز سازمان و آگاهي يافتن از نيازهاي مخاطبين وعلاغقمنديهاي آنان و... ميتواند تنها بخشي از خدماتي باشد كه توسط حوزه هاي مختلف علم روانشناسي به جوامع اطلاعاتي ارائه گردد . سازمانهاي مختلف ، شرکتها ، ارگانها و دولت مي تواند بسته به نياز خود از شاخه ها و بخش هاي  روانشناسي اينترنت استفاده کند که از بخشهاي آن مي توان به موارد زير اشاره کرد :


• اينرنت و جامعه


• ارتباط انساني از طريق اينترنت


• فضاي مورد رقابت جوامع در اينترنت


• استفاده از اينترنت در مشارکتهاي سياسي


• اينترنت و تقويت رشد جنبشهاي اجتماعي


• شهرها ي شبکه اي و ارتباطات فرا ملي شکل جديدي از حکومت براي ارتباطات راه دور و رسانه هاي جديد


• روانشناسي فضاي مجازي ، ذهن ، شناخت و جامعه در عصر اينترنت


• عناصر سازنده‌ي روانشناسي رايانه و سيستمهاي اطلاعاتي


• نقاب شخصيتي درون شبکه اي


• روان شناسي شکل گيري برداشت


•  نقاب ها و صورتک هاي درون شبکه اي


• پويايي گروهي در فضاي مجاز ي


• تعارض و همکاري ميان گروهي


برخي از نکات طراحي سايت که لازم است روانشناسي اينترنت آنرا پاسخ گويد


 
• نقشه تکميلي از سايت . مانند ساخت يک ساختمان شما هم نياز به نقشه کامل از سايت خود داريد تا همه جزئيات را در آن مشخص شود و بدانيد که بر اساس چه ساختاري وب سايت شما در حال ارائه سرويس هاست.داشتن نقشه صحيح و علمي مي تواند متضمن رشد سايت شما باشد 


• چگونگي ارتباطات لازم و مناسب با مخاطبين


• بررسي استفاده مناسب از سيستمهاي گوياي مناسب در ارتباطات اينترنتي


• بررسي استفاده و شيوه هاي مناسب بکارگيري پيام رسانها يا مسنجرها


• چگونگي بکارگيري مناسب پست هاي الکترونيکي


• چگونگي استفاده مناسب از فيدها


• چگونگي استفاده مناسب از پادکستها و راديوهاي اينترنتي


• چگونگي استفاده از ارتباطات اينترنت از طريق تلفن همراه


• معماري اتصالي صفحات و بخش هاي سايت


• چگونه صفحات مي بايست به يکديگر اتصال پيدا کنند. برقرار کردن اين پيوند ها link اجازه حرکت بين همه صفحات سايت را مي دهد.


• نوع  قالب بندي استاندارد . اين استاندارد در چارچوب شکل و شمايل سايت سبب مي‌شود که در آينده کار بر روي آن بسيار راحت تر انجام گيرد و  شما هم رشد بالاتري به سايت خود ببخشيد. 


• آرم و لوگو براي سايت آيا الزامي است هم بله و همه خير. به هر حال داشتن چيزي شبيه به سربرگ نيز در سايت ها ديده مي شود .


• روانشناسي رنگ و انتخاب رنگ هاي مناسب سايت ،رنگ ها خون حيات در وب سايت ها هستند. ترکيب رنگ هاي مناسب و مکمل با يکديگر مي تواند سايت را آنچنان نمايش دهد که از لحاظ روانشناسي تاثيرات ناخودآگاه عجيبي بر ذهن بازديدکنندگان داشته باشد. مثلا " سايت هاي علمي : آبي  ‌   سايت هاي مرجع : سفيد ‌   خبري رسانه اي : زرد  ‌    تجاري بازرگاني  : قرمز  ‌    فيلم و موسيقي : مشکي      و ....


• نوع استفاده از بانک  تصاوير براي سايت و تصاوير استفاده شده .چگونگي تنوع و عدم يکنواختي در سايت بطور مثال مي توان سايت را با استفاده از تصاوير زيبا، جذاب و با کيفيت پوشش داد. 


• انتخاب بهترين قلم ها ي نوشتاري و پاراگراف بندي مناسب


• پاراگراف بندي مناسب با خود را داشته باشد تا خوانندگان رغبت لازم را براي مطالعه داشته باشند. 


• اندازهء استاندارد براي صفحات وب سايت


• استفاده يا عدم استفاذه از نوار گذار در کناره سايت


• نوع ايده آل منو هاي سايت


• افکت هاي لازم تصويري متني


• نوع استفاده استيل style در برخي سايتها وقتي روي يک پيوند link ماوس خود را نگه مي داريد مي بينيد رنگ آن عوض مي شود. به اين جلوه هاي استيل style مي گويند


• مقدار کاهش حجم  براي صفحات طراحي شده


• زمان بارگذاري صفحه


• صفحات انتخابي براي سايت ها



در ادامه به بررسي يکي از شيوه هاي روانشناسي در طراحي صفحات وب مي پردازيم .


روان شناسي رنگ درطراحي صفحات وب


يکي از اصول بسيار مهم و کليدي در طراحي صفحات وب ، توجه به اصل رنگ بندي صفحات و استفاده از رنگ هاي مکمل و ترکيبي مطلوبي است که کاربران بتوانند بر اساس اصل سهولت و جذابيت صفحه ، به مشاهده مطالب آن بپردازند. اين که چه رنگي متناسب سايت هاي وب است ، پرسشي است که کارشناسان وب ، خيلي پاسخ جامع و کاملي براي ان ارائه نکرده اند و کم تر متخصصات طراحي وب به مسئله روان شناسي رنک ها در طراحي سايت ، توجه کرده اند. اما به هر حال يک اصل کلي وجود دارد که مي گويد : در رنگ بندي يک صفحه ، بايد به اين موضوع توجه شود که اين رنگ قرار است در چه صفحه اي و با چه موضوعي به کار رود. يعني اصل توجه به عملکرد و موضوعيت سايت ، در رنگ بندي مطالب مهم است . سايت هاي دولتي و به طور کل ، سايت هايي با بازديدکننده بسيار بالا ، معمولا از رنک سفيد براي زمينه صفحات و رنگ آبي براي لينک هاي صفحه و رنگ بنفش براي لينکهاي مشاهده شده که به عنوان default برنامه فرانت پيج نيز به کار مي رود ، استفاده مي کنند.


سايت هايي که بيش تر جنبه شخصي دارند ، از رنگ هاي مکمل استفاده مي کنند. مثلا رنگ سبز پر رنگ در کنار سرمه اي ، جذابيت خاصي به سايت هايي با موضوعيت بازرگاني مي دهد . و يا در طراحي سايت هاي کودکان ، از رنگ هاي خيلي شاد استفاده مي شود.


به هر حال توجه به کارکرد کد رنگ ها در طراحي صفحات وب از اهميت مهمي برخوردار است . در ادامه اين مطلب ، فقط قصد يادآوري نوع روان شناسي هر رنگ درمخاطبان از ديد روان شناسان داريم و فعلا در مورد اين که چه نوع رنگي براي چه سايتي مناسب است ، صحبت نمي کنيم. اگر چه اين توضيحات ، خود نيز بيان گر استنتاجات خوبي هستند که وب مسترها را در گرافيک سايت ، به خوبي هدايت مي کند.


بهترين رنگ نداريم!


در مديريت نوين يک اصل پذيرفته شده وجود دارد که يک بهترين شيوه مديريت در کار وجود ندارد. ترکيب و هماهنگي و استقرار يک نظام در رنگ بندي صفحات وب نيز ، چنين رويکردي دارد. تجربه و نوع علاقه و هنر طراحان وب سايت است که سايتي را براي ما جذاب و سايتي ديگر را بد جلوه مي سازد . نکاتي که مي بايست در زمان طراحي گرافيکي سايت در نظر داشته باشيم به شرح زير هستند :


1. اثر روان شناسي رنگ .


2. قابليت خواندن متون صفحات سايت .


3. رنگ متمم رنگهاي انتخابي براي بک گراند ، گرافيک ها ، لينک ها و متون .


4. وجود تطبيق رنگي بين لوگوها و آرم هاي صفحات با رنگ بندي متون و مطالب به کار گرفته شده .


5. توجه به نوع مخاطب و بازديدکننده بخش هاي مختلف سايت . سايتي مانند ياهو ، که روزانه ميليون ها مخاطب دارد و از صدها بخش متنوع تشکيل شده است ، براي هر بخش خود از يک چيدمان و رنگ بندي خاصي در طراحي صفحات اکتيو ، استفاده کرده است . مثلا بخش کودکان ياهو با بخش بازرگاني ان بسيار تفاوت دارد


پنج (5) اصل مهم  ليست زير مشخصه هايي از رنگ ها را که هنگام طراحي بايد مدنظر داشته باشيد بيان مي کند:


1 - رنگ ها اثر زيادي روي احساسات ما در 90 ثانيه اول ديدن مي گذارند .


2- اثر رنگ ميتواند بيننده را ترغيب به خريد يک جنس از شما کند.


3-رنگ ها رفتار ما را در برابر يک موضوع فقط تشديد نمي کنند ، بلکه اثر خود را کاملا در رفتار ما نشان مي دهند .



4- اثر گذاري رنگ در فرهنگ هاي مختلف گوناگون است !


5 - هر رنگ به تنهايي يک پيام مخصوص به چشم بيننده ميفرستد .به قول مک لوهان ، رسانه همان پيام است !



روان شناسي رنگ ها



به طور کل ، رنگ ها داراي خصيصه هاي خاصي هستند که در زير به بخشي از اين مولفه هاي موجود در رنگ ها اشاره شده است :


 • سفيد : اشاره دارد به صداقت ، پاکيزگي ، صميميت ، ملايمت و معاصر بود ن چيزي . سفيد بهترين رنگ براي بک گراند هاي وب است . در تجارت سفيد رنگ خستگي گير و انرژي بخش است .


•  سياه : اشاره دارد به ظرافت ، قدرت ، دليري ، شهامت ، فريبندگي ، شيطان ، مهارت و باستان . مشکي براي رنگ متن روي يک پس زمينه روشن ايده آل است. اين رنگ بعنوان رنگ پس زمينه چشم را خسته ميکند .


 • قرمز : توانايي ، هيجان ، احساسات شديد ، سرعت ، خطر و تهاجم . اين رنگ از بيننده توجه به خود را طلب ميکند . در تجارت بمعني وام و بدهي است . اين رنگ شديد ترين رنگ احساس است و ضربان قلب و تنفس را تسريع ميکند .


 • آبي : امنيت ، اعتماد ، مسئوليت پذيري ، سرما ، ايمان ، وفاداري ، وابستگي وجاه و جلال . آبي دومين رنگ عوام پسند است . در تجارت بمعناي ضمانت مالي است .


 • سبز : تندرستي ، فراواني ، حاصلخيزي ، آزادي ، شفا و بهبودي ، طبيعت ، پيشرفت ، حسادت و خونسردي . در تجارت بيانگر مقام و ثروت است. اين رنگ در چشم ها راحت تر از همه ديده ميشود .


•   قهوه اي :  تاثير گذاري ، متانت ، توانگري مالي و کمک کننده بودن . قهوه اي رنگ کره   خاکي ماست و در طبيعت بسيار فراوان است .


•   خاکستري  : صميميت زياد ، اعتبار و نفوذ و عملي بودن . در تجارت بمعناي سنت گرايي است .


 •  صورتي : ملايمت ، شيريني ، ظرافت و زنانگي ، خوب بودن ، بي گناهي و پرورش کودک .


•   بنفش : وقار ، معنويت ، شاهانه بودن ، عيش و نعمت ، دارايي ، اعتبار و نفوذ ، سوگواري و مهارت . در تجارت بزرگ نشان دادن است . بنفش طرفداري از سبک هاي هنرمندانه است.


•   نارنجي : سرزندگي و شوخي ، لذت و خوشگذراني ، تعادل گرمايي ، تشويق کردن ، چالاکي و نيرو ، تحمل و بلند همتي .


•  زرد : نور خورشيد ، گرمي ، خوشي ، نامردي ، ترسويي و حسادت . در تجارت درخواست از نوع روشنفکرانه است و براي تاکيد نيز خوب است . زرد باعث افزايش تمرکز شده ، سوخت و ساز را زياد ميکند و سخت ترين رنگ براي چشم هاست .


•  طلايي : نشانگر گران بودن و پرستيژ است .


•  نقره اي : سرما ، علمي بودن و اعتبار و پرستيژ است .


پس وقتي ميخواهيد رنگي انتخاب کنيد بايد درباره بازار نهايي کار خود بانديشيد . چه احساساتي را ميخواهيد برانگيخته کنيد ؟ اول کمي درباره چشم انداز احساسي هدفتان فکر کنيد و نيز پيامي که از راه ديد ميخواهيد منتقل کنيد .


بعد رنگ خود را انتخاب کنيد ! توجه داشته باشيد که گرافيک صفحات وب ، امروزه نقش زيادي را در ارائه دکترين رفتار سازماني الکترونيکي مراکز رسانه اي غرب به مخاطبان در اختيار دارند و LOGO ،  BANNER ، TIZER ها ، فوق العاده در تحکيم مفاهيم به مخاطبان وبينندگان موثر هستند.


 
نتيجه گيري


امروزه سازمانها با ارزش اينترنت و کارآيي آن آشنا شده اند و بطور کلي هر سازمان بزرگ يا کوچک و روابط عمومي ها در حال استفاده از آن به طرق مختلف و بنا به نياز خود مي باشد و همانگونه ديده مي شود اکثر قريب به اتفاق ارگانها ، سازمانها ، شرکتها وموسسات هريک داراي حداقل يک وب سايت مي باشد و با توجه به اهميت اينترنت که هم‌اکنون پس از مطبوعات و راديو و تلويزيون، جايگاه هفتم را در رده‌بندي عوامل دگرگوني فرهنگي و رواني – اجتماعي داراست که در حال صعود به رتبه هاي بالاتر مي باشد و با توسعه تکنولوژيهاي مختلف که سرعت دسترسي را چندين برابر کرده اند و توسعه تکنولوژيهاي ارتباطي وابسته به آن از قبيل WAP ، GPRS  و ... که دسترسي به اين شاهراه اطلاعاتي را تسهيل نموده و براي همگان ميسر نموده است و توجه به اينکه اين فناوري خدمات و سرويسهاي متعدد و فراواني را در اختيار مي گذارد و تعطيل‌بردار و پايان‌ناپذير نيست و با مشاهده کارآييهاي نوين و فرصتهايي که اين رسانه قدرتمند در اختيار مي گذارد بسيار شايسته است که نسبت به توسعه و بهينه سازي اين کانال ارتباطي با روشهاي مناسب که يکي از مهمترين آنها بکارگيري روانشناسي اينترنت مي باشد اقدام لازم صورت گيرد تا از تواناييهاي اين ابزار استفاده بهينه صورت گيرد وکارآيي سازمانها ، واحدهاي روابط عمومي و وب سايتهاي سازماني را افزايش و توسعه دهيم .


 مراجع و منابع


1- دکتر بهنام اوحدي ، "روان شناسي اينترنت"،  مهر ????


2- دکتر جرمي استنگروم، "روابط انساني در اينترنت"، http://www.philosophers.co.uk.jeremy {online}


3- جان نافتن ، "فضاي مورد رقابت :اينترنت و جامعه"، http://www.stoenturytrust.org/naughton.pdf {online}


4- دکتر ج يوودي استنلي  - دکترکريستوفر وير، "استفاده از اينترنت در مشارکت سياسي"،


http://insites.heinz.cmu.edu:????/insites/events/past_events/conferences/index_htm l/democracy/bio/stanley.html {online}


5- جوليان همفورد ، "اينترنت و تقويت رشد جنبش هاي اجتماعي"،


http://www.student-pugwash.org/halifax/papers/Ham fjord.pdf {online}


6- دواين وينسک، "شهرهاي شبکه اي و ارتباطات فرا ملي: اشکال جديدي از حکومت براي ارتباطات راه دور و رسانه هاي جديد"، http://polaris.gseis.ucla.edu/llievrou/HNM contents.html {online}


7- مرتضي گودرزي، "روانشناسي اينترنت"، سازمان آموزش و پرورش استان خراسان


8- سايت آفتاب، "روان شناسي اينترنت"،


http://www.aftab.ir/articles/applied_sciences/psychbiology {online}


9- تامارا   ديميتريويچ، "IT and Psychology: New Trends"،


http://www.city.academ ic.gr/s3ctit?3/sym posium _program .htm {online}


10- پروفسور جوزپه ريوا ، "روا نشناسي فضاي مجازي و رفتارذهن بر فراز شبکه :در جستجوي مفهومي براي يک شيوه تحقيق اينترنتي"، موسسه مري آن ليبرت،  نوامبر  2001


11- سايت آفتاب ، "روان شناسي رنگ ها در طراحي صفحات وب"،


http://www.centralclubs.com/viewtopic.php?p=137245  {online}


 

  • تاریخ درج خبر :
  • دوشنبه ٢١ ارديبهشت ١٣٨٧ - ١٢:٥١
  • تاریخ بروز رسانی خبر :
  • تعداد بازدید خبر :
  • 193
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: