صفحه اصلی > خبرها > آرشیو گزارش ها 


نسخه چاپي

حسابرسی داخلی؛ مشاوری امین برای مدیران و کارکنان سازمان

چهره اطمینان‌بخش وی، این نوید را به ما می‌دهد که به رغم نام این امور که حسابرسی است، با مدیری آرام و نه چندان سخت‌گیر در مورد کارکنانش روبرو هستیم! مدیری که به رغم جدی بودن، با لبخند از ما استقبال می‌کند.

علی نقدی، رئیس کل امور حسابرسی داخلی و رئیس کمیته سلامت اداری و صیانت از حقوق مردم، متولد 1339 و از مردم خوب و نجیب خمینی‌شهر است که با مدرك تحصيلي ليسانس اقتصاد نظری از اصفهان، سال ۶۲ با ورود به صنعت نفت، وارد شرکت گاز استان اصفهان، واحد مالی شد و به‌عنوان کارمند مالی، مشغول انجام وظیفه و پس از چند سال، مسئول امور مالی گردید.

سال 80 تا 82، به مدت دو سال، به‌عنوان مأمور، کارمند کالای گاز لندن شد و پس از بازگشت، مجدداً در شرکت گاز استان اصفهان، به‌عنوان رئیس امور کالای گاز استان اصفهان و نیز معاونت مالی و پشتیبانی شرکت گاز این استان مشغول به کار شد و در نهایت، در سال 96 به ستاد آمده و مسئولیت حسابرسی شرکت ملی گاز ایران را عهده‌دار گردید.

وی همچنین مدتی نیز عضو هیأت‌مدیره شرکت‌های گاز استان یزد و اصفهان بوده است.

سخنم را با وی آغاز می‌کنم. حسابرسی را یک فعالیت مستقل، بی‌طرفانه، اطمینان‌بخش و مشاوره‌ای می‌داند و معتقد است که با اعمال سیاست پیشگیری به جای مچ‌گیری، می‌توان سازمانی نمونه را به تصویر کشید.

گپ و گفتی صمیمی با رئیس کل امور حسابرسی داخلی و رئیس کمیته سلامت اداری و صیانت از حقوق مردم شرکت ملی گاز ایران را با هم پی می‌گیریم.

                                           *******************************

به‌عنوان نخستین پرسش، جناب نقدی، کار دقیق این امور و در کل، هدف حسابرسی داخلی چیست؟ لطفاً توضیح دهید.

حسابرسی اصولاً یک فعالیت مستقل، بی‌طرفانه، اطمینان‌بخش و مشاوره‌ای است که به منظور ایجاد ارزش افزوده و بهبود عملکرد یک سازمان، طراحی و اجرا می‌شود. باید برای انجام وظایف و دستیابی به اهدافی که برای حسابرسی تعریف می‌شود، یک رویکرد سیستماتیک و نظام‌مند برای ارزیابی و بهبود اثربخشی فرآیندهای مدیریت ریسک، کنترل و با یک نظام راهبری، تعریف شود.

اگر بخواهیم روی کلمات کلیدی این تعریف اداری، تأکید کنیم، می‌توانیم بگوییم که وظیفه این امور، ارایه کارکرد اطمینان بخشی به مدیریت سازمان است تا بداند سیستم به درستی کار می‌کند و با آسودگی خیال بیشتری به کار خود ادامه دهد.

کار دیگر این امور، بحث مشاوره‌ای است که باید به مدیریت مشاوره دهد تا کارها بهتر و سریع‌تر به انجام برسد که این وظیفه الآن بسیار هم پررنگ شده و نشانه بسیار خوبی است. استقلال و بی‌طرفی، از دیگر کارهای کلیدی این واحد است که حتماً باید داشته باشد. همچنین، این امور، تأکید بسیاری بر بهبود عملکرد و رویکرد سیستماتیک و نظام‌مند که بسیار هم مهم است، دارد.

ضمن آن که ارزیابی و بهبود اثربخشی فرآیندها و در نهایت، یاری رساندن به سازمان در دستیابی به اهداف، از دیگر وظایف کلیدی و بسیار مهم حسابرسی است که باید به نحو احسن انجام شود.

تقسیم‌بندی‌های نظارتی در این امور به چه صورت است و چگونه این نظارت اعمال می‌شود؟

سازمان حسابرسی دو معاونت دارد که زیر نظر هر معاونت، 6 ناحیه حسابرسی وجود دارد؛ یعنی مجموعاً کل شرکت اعم از ۹ واحد مدیریتی، 13 واحد مستقل، ۷ شرکت پالایشی، ۳۱ شرکت گاز استانی، شرکت انتقال و 10 منطقه عملیاتی آن، شرکت مهندسی و توسعه و بازرگانی و ....، که در کل، حدود 73 واحد هستند، تحت پوشش این 12 ناحیه حسابرسی، قرار دارند.

تمام فرآیندهای سازمان توسط حسابرسی باید مورد رسیدگی واقع شوند، چون حسابرسی باید بر کل فرآیندها نظارت داشته باشد. تا پیش از این، حسابرسی را بیشتر معادل بررسی واحدهای مالی می‌دیدند ولی اکنون این فرهنگ و این سیاست، تغییر کرده و الآن بیشتر، فرآیندهای عملیاتی و مدیریتی مد نظر است که به فرآیندهای قبلی اضافه شده است.

موضوعات با اهمیت که تعدادشان کم هم نیست، بیشتر در همین سرکشی‌های ما به شرکت‌ها خلاصه می‌شود؛ چراکه  سیاست ما حضور در این شرکت‌ها و مناطق عملیاتی است تا شرکت‌ها و مناطق بتوانند مسایل خود را مطرح کنند. ما نیز موضوعات مهم مثل اهداف و وظایف حسابرسی را برای هیأت‌رییسه شرکت‌ها و مناطق عملیاتی مطرح و سعی می‌کنیم یک فضای تعاملی بوجود آید تا آن‌ها بتوانند به راحتی مسایل و مشکلات خود را مطرح کرده و ما نیز به نوبه خود، در جهت سیاست مشاوره‌ای این واحد گام برداریم و به آن‌ها کمک کنیم تا قوانین و ضوابط را به درستی رعایت کنند.

من همیشه در این جلسات گفته و بر آن باور دارم که ما حلقه‌ای از زنجیره شرکت ملی گاز ایران هستیم، حلقه‌ای نظارتی که مسایل و چالش‌های همکاران خود را بهتر می‌دانیم و بهتر می‌توانیم آن‌ها را راهنمایی کنیم تا کار را روی قوانین و مقررات و اصول انجام دهند و اگر با ما تعامل و همکاری داشته باشند، کمتر دچار دستگاه‌های نظارتی بیرونی می‌شوند، ضمن این که معتقدم همیشه ودر همه حال، باید قوانین و مقررات را رعایت و از ظرفیت‌های قانونی برای حل مشکلات شرکت استفاده کنیم.

این مسایل را به صورت مشاوره‌ای به همه مدیران عامل گفته‌ایم و برای حل مشکلات آن‌ها، با همفکری یکدیگر اعلام آمادگی کرده‌ایم تا با ارایه راهکارهای بهتر، مشکلات سریع‌تر حل و فصل شوند.

در خصوص موضوعات مد نظر این امور نیز توضیح می‌فرمایید؟

بله! بیشتر موضوعات مد نظر این امور البته تیتروار، عبارتند از: منابع انسانی به‌ویژه، جانشین پروری، توانمندکردن نیروها و در بحث‌های مالی؛ وصول مطالبات، تسویه پیمان‌ها، انتقال به دارایی، حساب سنواتی، فروش محصولات و ...

یکی از بحث‌های با اهمیت در این زمینه، مد نظر قرار دادن فرآیندها است که خود، یکی از شاخص‌های ما در این مساله است که باعث می‌شود روی این بخش، سرمایه‌گذاری بیشتری داشته باشیم.

در بحث سیستم‌های مدیرتی، بحث‌های استراتژیک شرکت‌ها را حتماً کنترل می‌کنیم. در بحث بررسی قانون مناقصات، آیین‌نامه‌ها و ....  هم جزو موضوعات با اهمیت هستند، چون اغلب شرکت‌ها با بحث مناقصات درگیر هستند، این‌ها را باید هم درست رعایت کرده و هم از ظرفیت‌های خالی آن استفاده کنند.

بحث مهم دیگر، بحث نظرسنجی از کارکنان و ذی‌نفعان است؛ چراکه از طریق نظرسنجی‌های علمی، به نکات خوبی می‌رسند که بر اساس آن، باید نتایج را بررسی و اقدامات اصلاحی برای آن‌ها تعریف شود که خوشبختانه در اغلب شرکت‌ها این کار در حال انجام شدن است.

بحث موجودی کالا و استفاده بهینه از کالاهای انبارها، بحث حقوقی شرکت‌ها، سیستم‌های تعمیراتی در شرکت‌های گاز استانی، پالایشی و مناطق عملیاتی از مسایل بسیار مهم ما است؛ در این مباحث، اصل بر این است که باید از سیستم‌های نرم‌افزاری به خوبی استفاده شده و همه موارد تحت کنترل باشد.

وظایفی که از طرف مجمع به ما توصیه می‌شود را باید به دقت انجام دهیم. بحث بهینه‌کاوی را به شدت به همه شرکت‌ها توصیه می‌کنیم. بحث دستگاه‌های اندازه‌گیری جزو اقلام مهم و حساس شرکت است و کالیبراسیون آن‌ها حتماً باید مد نظر قرار گیرد.

بحث مسئولیت های اجتماعی نیز یکی از مباحث بسیار مهم ما در این زمینه است، بحث سیستم‌های نرم‌افزاری نیز جزو موارد با اهمیت است، چون همه چیز الآن در شرکت با مسایل IT عجین شده و باید تمام این سیستم‌ها، اعم از سیستم‌های کلان و خرد، حتماً کنترل شوند تا باگ‌هایی که احتمالاً در سیستم وجود دارد، عیب‌یابی و اصلاح شود.

بحث خوراک پالایشگاه‌ها و شاخص‌های عملکردی هم از بحث‌های مهمی هستند که امیدواریم بتوانیم آن‌ها را رصد کنیم.

مسلماً بر اساس بازخوردی که می‌گیرید، می‌توانید دریابید که تا چه حد به اهداف خود نزدیک شده‌اید؟ چون وقتی اسم حسابرسی می‌آید، همه تصور می‌کنند که برای یافتن یک چالش یا مشکل، گروه حسابرسی به آن‌جا آمده! چگونه با این مساله برخورد می‌کنید؟

من حتماً بعد از جلساتی که با شرکت‌ها داریم، از جلسات بازخورد (Feedback) می‌گیرم که نتایج آن بسیار خوب بود. چون بر این باورم از آن‌جایی که این رفت و آمدها هزینه‌بر است، بنابراین برای این هزینه‌ها، باید پاسخ درست داشته باشیم. دوستان عموماً از حضور ما در محل و بحث‌هایی که در زمینه‌های مختلف انجام می‌شود، بسیار راضی بودند. از مباحث حسابرسی و خصوصاً سیاست‌های مطرح در این واحد که همیشه گفته‌ایم؛ سیاست ما پیشگیری است نه مچ گیری!     

حسابرسی قصد ندارد که مچ افراد را بگیرد. ما بر این باوریم که به‌عنوان حلقه‌ای از زنجیره شرکت ملی گاز ایران، باید با هم تعامل کنیم تا بتوانیم به مسیرهای بهتر برسیم، این، یعنی آن که اصلاح فرآیندها برای ما مهم است. وقتی این توضیحات برای شرکت‌ها و مسئولین داده می‌شود، فضای مناسبی ایجاد می‌شود و در تعامل با یکدیگر، کارها بهتر و سریع‌تر انجام می‌گردد.

به نظرم، با این بحث‌ها، شرایط برای پذیرش کارهای حسابرسی بهتر است؛ چراکه هدف حسابرسی، ایجاد فرهنگ مناسب میان جمع کارکنان است که بسیار هم مهم است و همکاری بین شرکت ها را تقویت می‌کند.

در خصوص سلامت اداری و صیانت از حقوق مردم که شما سمت ریاست این کمیته را نیز عهده‌دار هستید، کمی توضیح می‌دهید؟

من از ابتدا عضو این کمیته بودم ولی از آبان ماه، رسماً از طرف مهندس تربتی، به‌عنوان رییس این کمیته مشغول انجام وظیفه هستم. همیشه تلاش کردیم وظایفی که چه مهندس تربتی در حکمش اعلام کرده و چه در قانون برای این کمیته مشخص شده را انجام دهیم و در آن راستا گام برداریم.

یکی از وظایفی که برای این کمیته در نظر گرفته شده، بحث صیانت از حقوق مردم است که سعی می‌کنیم مصادیق حقوق مردم و دستگاه را مشخص، برنامه عملیاتی برای برخوردهای مردم با شرکت را تعریف و برای آن سیستم پیاده کنیم. امیدواریم که بتوانیم با استقرار سیستم‌های نظرسنجی، نظرات و شکایات مردم را به خوبی ثبت کرده و سیستمی به آن‌ها پاسخ دهیم.

ضمن آن که شاخص‌های سلامت را پایش کرده و میزان سلامت اداری را در سازمان بازرسی مورد توجه قرار می‌دهیم.

بخش دیگری از وظایف این کمیته، مبارزه با فساد و بحث سلامت اداری است؛ در این ارتباط هم سعی کرده‌ایم گلوگاه‌ها را شناسایی کرده که در نتیجه، اکنون ۱۲ بخش نیز شناسایی شده و امیدواریم بتوانیم راهکارهایی درست و مثبت برای کنترل و نظارت بر آن بیابیم.

بحث مهم دیگری که هم در قانون و هم در حکم مهندس تربتی، مدیرعامل شرکت ملی گاز نیز بر آن تأکید شده، بحث الکترونیکی کردن تمامی موارد و یا بهتر است بگوییم، پیاده کردن دولت الکترونیک است که با این اقدام، تلاش داریم با برنامه جامع IT که در این باره صحبت‌هایی نیز شده است، همه چیز را به سمت کنترل و هدایت الکترونیک ببریم و اعتقاد داریم اگر بتوانیم همه کارها را به سمت سیستمی پیش ببریم، می‌توانیم جلوی این اتفاقات را بگیریم.

البته در بحث فرهنگ‌سازی این کار نیز باید اقداماتی انجام شود، برنامه‌هایی داریم که باید پیاده‌سازی شود، البته با کمک خود کارکنان، چون در این صورت است که با مطرح کردن مسایل خود با شرکت، حتماً به نتیجه می‌رسند. البته شرکت هم باید شرکت پاسخگو باشد یعنی باید بدانیم ما موظف به پاسخگویی به مردم هستیم. این فرهنگ باید در شرکت جا بیفتد که ما موظف به پاسخگویی هستیم.

آیا کارهای شما با واحد بازرسی تداخل ندارد؟

در این کمیته، رئیس بازرسی، رییس حقوقی، منابع انسانی، مالی و .... همه حضور دارند، برای همین، به خاطر این هماهنگی‌ها و حضور اکثر دستگاه‌های نظارتی، این هماهنگی همیشه بین واحدها وجود دارد و تداخلی صورت نمی‌گیرد.

جهت حمايت از ساخت داخل و كالاي ايراني و شعار سال، که همان رونق تولید در حوزه صنعت گاز است، اين مديريت چه اقداماتی را انجام داده و چه اقداماتی را در دستور کار دارد؟

در سال رونق تولید، ما در گزارش‌هایی که داریم، خصوصاً در بحث خریدها، بحث ساخت داخل را مد نظر قرار می‌دهیم. درست است که ما واحد اجرایی نیستیم و عملاً نمی‌توانیم در این زمینه، کار اجرایی انجام دهیم، ولی در بررسی‌های خود حتماً این مساله را مد نظر قرار می‌دهیم، به‌ویژه در بخش خرید که حتماً نظارت می‌شود تا حتی‌الامکان کالای داخلی خریداری شود؛ این در واقع، وظیفه نظارتی ماست. این مورد جزو وظایف نظارتی و کنترلی ماست که دارد انجام می‌شود.

خوب، به‌عنوان پرسش پایانی، اگر مورد دیگری مد نظر شماست، بفرمایید.

من فقط می‌خواهم بار دیگر در جهت بحث سیاست پیشگیری که داریم، توضیح دهم؛ در این بخش، ما سعی کرده‌ایم کاری انجام دهیم که ما را به سمت پیشگیری بیشتر پیش ببرد. یعنی گزارش‌هایی که تهیه کرده‌ایم، نکات مهم آن را در پایان سال استخراج کرده و به‌عنوان موارد پیشگیری به همه مدیران عامل و ... اعلام می‌کنیم که این موارد را که گزارش شده، حتماً مد نظر قرار دهید و راهکار هم می‌دهیم.

این کار ما را قدری به هدفمان که اصلاح فرآیندهاست، نزدیک می‌کند و ما را در مسیری صحیح و اصولی قرار می‌دهد.

روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران

خبرنگار: سهیلا زمانی

  • تاریخ درج خبر :
  • 1398/12/10 - ١٥:٤٢
  • تاریخ بروز رسانی خبر :
  • تعداد بازدید خبر :
  • 3566